De voordelen van slow living

By Esther Huisman

Een concept wat steeds bekender wordt en ook erg zal helpen voor prikkelgevoelige mensen om mee te draaien in deze maatschappij, is: ‘slow living’. Nou ja, mee draaien in de maatschappij is eigenlijk een beetje tegenstrijdig verwoord, want over het algemeen is de westerse maatschappij niet bepaald ‘slow living’. In deze blog wil ik jullie de voordelen hiervan vertellen en hoop ik dat ik jullie met genoeg informatie en inzicht voorzie om voor jezelf te bepalen baat zou kunnen hebben bij deze vorm van leven!

Maar wat is slowliving nu precies? Letterlijk betekent het natuurlijk, langzaam leven. Maar dat is het niet precies. Het draait er meer om dat je voor jouw dagelijkse activiteiten meer tijd neemt en dat je het meer aandacht geeft. Om het kort te zeggen: alles niet zo gehaast en op het laatste moment willen doen. Ook het minder vol plannen van je dag en het minder ‘moeten’ is er een groot en belangrijk onderdeel van! Zoals ik al zei is de maatschappij in de westerse wereld niet bepaald zo ingericht. In ons drukke dagelijkse leven moeten wij zoveel dat wij onszelf vaak vergeten en er vaak aan het eind van de dag achter komen dat wij die dag geleefd zijn door de dingen die wij allemaal moesten doen, maar vaak de dingen waar wij echt voor/van ‘leven’ hebben vergeten of overgeslagen.

Dit is iets waar ik zelf best wel vaak tegenaan liep. Toen kwam ik het concept slow living tegen en het is eigenlijk de perfecte oplossing voor die problemen! Omdat je als het ware gaat onthaasten, en bewust  stil staat bij elementen die jou gelukkig maken en met meer aandacht voor jezelf en je omgeving leeft. Het vraagt echter wel een levenswijze (en daarbij behorende keuzes) die -vooralsnog- tegen de richting in gaat.

Tegenwoordig hebben steeds meer mensen behoefte aan rust en tijd voor zichzelf, want door je mobiel, social media, werk etcetera krijg je als het ware 24/7 prikkels binnen en wordt je, zolang je deze prikkels niet verwerkt hebt, steeds onrustiger. Daarom is het zo belangrijk om tijd te nemen om prikkels te verwerken. Vaak zoeken mensen dingen op om rust te vinden, ze ondernemen activiteiten, sporten, mediteren, een muziekinstrument bespelen e.d. An sich zijn dit allemaal heerlijk ontspannende activiteiten. Alleen wanneer je al een volle agenda hebt en je moet je sport of muziekles er nog bij inplannen in de avonden, dan werkt het soms juist tegen je. Het concept slow living stelt voor om je leven zelf al rustiger, bedachtzamer in te richten zodat je in het moment zelf minder prikkels tot je neemt of deze gedurende je dag al kan verwerken. Daarnaast zorgt meer ruimte in je agenda ervoor dat je open staat voor spontane afspraken en activiteiten (die soms goud waard zijn!). Het houdt dus eigenlijk in dat je meer leeft in het moment. De voordelen? Uiteindelijk zorgt het voor minder stress, het is beter voor je mentale gezondheid en het zorgt er voor dat je meer kunt genieten van de kleine dingen in je leven (omdat je daar de tijd en rust voor hebt) en dat je gelukkiger bent (omdat je je tijd slechts vult met de dingen die betekenisvol zijn voor jou). Uiteindelijk zal dit resoneren in je omgeving, en zul je daarvan weer meer terug krijgen van de mensen om je heen.

Misschien vraag je, je nu af: ‘Hoe kan ik nou de lifestyle van slow living voor mijzelf creëren?’ Daarover wil ik je een paar tips geven:

  1. Ga niet alleen voor het resultaat, maar geniet ook van het proces. Ik zelf heb vaak de neiging om dingen gauw te doen of ergens halverwege te beginnen, omdat ik graag resultaat wil zien, hierdoor haast je dus heel erg in het proces, waardoor je dus geen rust krijgt en niet echt kan genieten.
  2. Jouw eigen pad volgen! Doe iets in je leven waarvan JIJ echt gelukkig van wordt en niet omdat anderen het van je verwachten of dat je druk voelt dat jij moet doen wat ‘normaal’ is.
  3. Maak bewuste keuzes. Hiermee bedoel ik: leef meer jouw leven, bepaal wat jij doet en hoe, in plaats van dat je geleefd wordt door de dingen die je ‘moet’ doen.
  4. Minimaliseren. In alle opzichten, zowel in materiële spullen als in wat je moet doen op één dag.
  5. Stop met multitasking. Zorg dat je niet alles tegelijk doet, hierdoor wordt je namelijk heel onrustig en gestresst van. Probeer om één ding tegelijk te doen.
  6. Creeër me-time. Plan bewust momenten in waarin je niks hoeft, maar waarin je dingen doet waarvan je helemaal ontspant en weer tot jezelf komt, denk aan een hobby waar je helemaal blij van wordt, maar het moet niet gaat voelen als een verplichting! Zodra je dat ervaart, maak dan een keuze om te stoppen of het anders aan te pakken.
  7. Ga de natuur in. De natuur werkt helend en rustgevend. Er zijn over het algemeen zo weinig (negatieve) prikkels, dat het de perfecte omgeving is om prikkels te verwerken. 
  8. Neem tijd voor je maaltijden. Tegenwoordig moet er over het algemeen even snel tussendoor gegeten worden, om daarna weer zo snel mogelijk door te kunnen, maar om echt van je eten te genieten en ook om even tot jezelf te komen, is het belangrijk dat je rustig en bewust eet. Proef de smaken en geniet ervan.

Dit zijn enkele tips m.b.t. de slow living lifestyle. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en ik garandeer je dat het je weer meer terug in verbinding brengt met jezelf en de mensen en de wereld om je heen, waardoor je uiteindelijk minder gaat willen en dankbaarder gaat zijn voor de dingen die je al hebt!

Ik ben echt mega benieuwd of jullie al ervaring hebben met de lifestyle of overwegen het te beginnen. Laat het weten in de comments of via een DM op onze inst