Ontprikkelen met 'Hygge' - in en om je huis

By Janneke Overduin-Schot

Hygge – jullie hebben vast wel eens van deze Deense term gehoord. “Het zou er mede voor zorgen dat de Denen als jarenlang in de top tien staan van de gelukkigste volken ter wereld. Het is onderzocht dat Hygge de kwaliteit van leven verbeterd. Je ervaart meer geluk. Omdat je ontprikkelt, tot rust komt en ziet hoe goed je het hebt”.

 

“Met Hygge in je leven creëer je knusse gezelligheid. Hygge zorgt voor minder prikkels in het algemeen en voor prikkels die je kalmeren. Bijvoorbeeld de lekker zoete smaakprikkel en de geurprikkel van brandende kaarsen en vers gebakken taart. Het knapperen en knisperen van het haardvuur en het zacht kletteren van de regendruppels op het dam als fijne auditieve prikkels. De tactiele prikkels van het knuffelen en de warme deken om je heen. Geen snelle, flitsende visuele prikkels, geen snel, fel licht”.

Kortom, je verminderd de snelheid waarmee je zintuigen prikkels te verwerken krijgen en zorgt ervoor dat de prikkels die binnenkomen enkel prettig zijn – een positieve associatie hebben. Je neemt de tijd om die prikkels tot je te nemen, je hebt meer tijd om die prikkels te verwerken en ze tot je door te laten dringen. 

Maar hoe doe je dat nu concreet?

 

Zorg ervoor dat je fysiek en mentaal tot rust komt. Dat je jezelf de snelheid van prikkels die je normaal gewend ben laat ontwennen, om zo open te staan voor langzamere en diepere prikkels. 

Dit is vaak niet 1, 2, 3, gedaan. Vaak zit ons leven in een sneltrein-structuur. Waardoor het lastig is om vaart te minderen, en het voortkomt dat mensen soms ineens aan de noodrem moeten trekken, waarneer ze bijv. in een burn-out belanden. 

“Onderzoek heeft aangetoond, dat we juist in deze tijd waarin de digitalisering toeneemt, op momenten terugverlangen naar een simpele, overzichtelijke manier van leven. De globalisering zorgt voor veel extra kansen, ontdekkingsreizen en ervaringen, maar ook voor het gevoel dat we onszelf een beetje kwijtraken. We voelen ons niet meer voldoende geborgen”. 

“Een positief effect van Hygge is het langere tijd bezig zijn met één activiteit: single-tasking. Omdat je je aan één stuk met één ding tegelijkertijd bezighoudt, en geen ruis ervaart van digitale berichten, kom je in een kalme flow”. Dit biedt de mogelijkheid voor diepe gesprekken over de grote en kleine dingen van het leven.

Afgeschermd van de buitenwereld geven de ingrediënten van Hygge je dus een geborgen gevoel en de tijd om je aandacht te kunnen richten op de dingen waar je van geniet, die het leven de moeite waard maken!

 

Ten slotte, enkele voorbeelden hoe je Hygge concreet kan creëren in- en om je huis:

Recept voor meer Hygge in je leven:

  • Licht (visueel)
Gedimd licht; ondergaande zonlicht; kaarslicht.
  • Vuur (tactiel & auditief)
Open haard; kaarsen; kampvuur
  • Zachte stoffen (tactiel)
Plaids; kussens; warme sokken
  • Muziek (auditief)
Fijne, langzame muziek. 
Niet te luid en schreeuwerig. 
Denk aan acoustisch; a cappela.
  • Drankjes (gustatoir en olfactoir) 
Drankjes, het liefst warm. 
Omdat die je ‘dwingen’ om rustig te drinken. 
Denk aan thee, warme chocolademelk of koffie. 
Naast de smaak, geven ze ook nog eens een lekkere geur af door de stoom die ervan afkomt!
  • Hapjes (gustatoir en olfactoir)
Hapjes stimuleren dezelfde zintuigen. 
Zorg voor kleine hapjes die rijk zijn aan smaakintensiteit. 

Geciteerde stukken uit: ‘Het ontprikkeldieet. Uitgerust en ontspannen blijven in een bomvolle wereld. Josine van Boxmeer.’  

Leave a comment

Send a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.