Sereen voorbereiden op de komst van je kindje (4) - ontspannen

By Janneke Overduin-Schot

 

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om voldoende rust en ontspanning te nemen. Vooral als prikkelgevoelige, kan er veel op je afkomen en kunnen bepaalde dingen je (onbewust) erg onrustig maken.  In deze blogs volgen enkele tips hoe je daar het beste mee om kunt gaan. 

1. Zorg dat je op tijd klaar bent met alle voorbereidingen. 

Wat al erg helpt voor de rust is om alle voorbereidingen op tijd af te ronden. Denk bij voorbereidingen aan de babykamer inrichten, de kleertjes wassen, de bevaltas klaarmaken e.d. Hoe ver van tevoren je het af wil hebben is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vond het erg prettig om deze dingen af te hebben zodra mijn verlof inging, zodat ik tijdens mijn verlof echt fysiek en mentaal kan ontspannen. 

2. Fysieke beweging

Voor fysieke ontspanning vond ik het prettig om een sport te beoefenen speciaal voor zwangeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zwangerschapszwemmen, -fitness of yoga. Zo weet je zeker dat de sport is afgestemd op de veranderingen in je lichaam. Daarnaast ontmoet je vaak gelijkgestemden, waarmee je je ervaringen kan delen, wat vervolgens weer helpt om mentaal te ontspannen. 

3. Maak iets voor je kindje 

Daarnaast is het heerlijk om tijdens je verlof een doel te hebben, terwijl je er wel van ontspant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van iets creatiefs voor je kleintje. Dit kan natuurlijk van alles zijn, maar denk bijvoorbeeld aan het haken of breien van babykleren, het maken van een muurschildering, het samenstellen van een herinneringenboek of een brief schrijven voor later.

4. Stel een ontspannende muziekafspeellijst samen

Een andere optie om te ontspannen is een muziekafspeellijst te maken met je favoriete nummers. Ga hierbij na welke nummers je doen ontspannen en welke nummers van betekenis voor je zijn en welke nummers je eventueel wil laten afspelen tijdens de bevalling. Speel de muzieklijst regelmatig af tijdens de zwangerschap, zodat je kindje al bekend raakt met de klanken. 

5. Ga er nog even samen op uit

En tenslotte, ontspan sámen. Zorg dat je doelbewust de tijd neemt om je samen voor te bereiden op de komst van de kleine. Ga er desnoods lekker nog even samen tussenuit. 

Dit was de vierde en laatste blog in de serie ‘sereen voorbereiden op de komst van je kindje’. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het gerust weten in de comments of via een DM op ons instagram account

 

Leave a comment

Send a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.